Oh wat waren onze dametjes leergierig. Alles wilden ze weten, begrijpen en uitproberen.
Totdat… ze naar school gingen. Voordat we het wisten hadden we drie ongelukkige meiden waar ‘niet uitkwam wat erin zat’. Ze werden ongelukkiger en ongelukkiger….
Als een leeuwin vocht ik voor mijn meiden. Ik schakelde hulp in, maar zocht ook heel veel zelf uit en we kozen een andere school voor de meiden. Een ontzettend heftige periode. Maar wow, wat heeft het ons veel opgeleverd.
Onze meiden bleken gelukkig enorme vechters. Dus ondanks die unieke combinatie in ons gezin van extreem beelddenken, hoogbegaafdheid, trage of juist hoge verwerkingssnelheid, leesproblematiek en zowel een V/p-kloof als een P/v-kloof zagen zij steeds meer de goede kanten van zichzelf en kwam hun ontwikkeling weer op gang.
De meiden maken mij trots en zijn mijn inspiratie. Zij zijn de reden dat ik wil en kan doen wat ik doe.
Wie ben ik dan? Ik ben Agnes Wiersma. Moeder van drie prachtige dochters (’04/’06/’08). Echtgenote van Wiebe, wonend in Swichum, waar mijn man een melkveehouderij runt en eigenaresse van praktijk Bijzonder Presteren.
Al snel kwamen er allerlei ouders op mijn pad, die onze problemen herkenden en vol bewondering waren over de ontwikkeling van onze meiden.
Ik werd steeds vaker om advies gevraagd en ik ontdekte dat ik er ontzettend gelukkig van word om juist deze kinderen en hun ouders te helpen in oplossingen en mogelijkheden te denken.
Voordat ik het wist ontstond zo de gedachte voor mijn praktijk Bijzonder Presteren. Ik volgde training na cursus na opleiding om niet alleen vanuit eigen ervaring maar ook vanuit een goede theoretische basis kinderen met leeruitdagingen te begeleiden. En zo werd mijn praktijk geboren waarin een belangrijke vraag centraal staat: ‘Wat Werkt Wel?’
“Ze zei helemaal verbaasd dat het leek alsof jij begreep hoe zij dingen ziet; ‘Dat heeft nog nooit een juf gesnapt!'”
“Wanneer komt Agnes weer, want zij kan gewoon heel goed uitleggen zodat ik het snap!”
“Mijn meisje die niks van leren wilde weten, omdat het altijd zo moeilijk ging, vraagt nu zelfs of Agnes in de vakantie wel doorgaat! Toen wij met de handen in het haar zaten, kwam Agnes haar helpen en nu over naar groep 7 en qua niveau een heel schooljaar gegroeid!”
En hier gaat mijn hart sneller van kloppen! Ik wil kinderen graag een kans geven, zodat ze niet gelijk in bepaalde hokjes worden gestopt. Hoe moeilijk leren voor sommige kinderen ook is; ze hebben zoveel kwaliteiten! Ze moeten ze alleen wel leren zien én leren er gebruik van te maken.
Daarom kijk ik – samen met hen en de ouders – naar hun manier van leren. We onderzoeken waar ze precies tegenaan lopen en gaan samen op zoek naar slimme handvatten. Met één doel: ervoor zorgen dat het leren makkelijker en dus, nóg belangrijker, leuker wordt!
Worstelt jullie kind met uitdagingen in het leren? En maak je je er zorgen over dat misschien niets gaat werken? Neem dan contact met mij op. Want ik weet dat het WEL kan werken, hoe groot de uitdaging nu misschien ook lijkt te zijn. Laten we samen onderzoeken wat jullie kind nodig heeft.